O Crazy Greek blogger σας παρουσιάζει 24 από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της ιστορίας του «Τζάμπο Τζετ».
1. Το Boeing 747 αποτελείται από 6 εκατομμύρια μέρη (τα μισά από αυτά είναι βίδες) τα οποία κατασκευάζονται σε 33 χώρες του κόσμου. Οι καλωδιώσεις του έχουν συνολικό μήκος 274 χιλιόμετρα (!), ενώ οι σωληνώσεις του φτάνουν τα οχτώ χιλιόμετρα. Το μήκος του αεροσκάφους είναι 70.6 μέτρα, ενώ το άνοιγμα των φτερών φτάνει τα 64.4 μέτρα.
2. Ένα 747 αποτελείται από 66.150 κιλά υψηλής αντοχής αλουμίνιου. Στο κεντρικό σύστημα προσγείωσης διαθέτει 16 ρόδες, ενώ στο αντίστοιχο μπροστινό άλλες 2. Τα ελαστικά στο εσωτερικό τους περιέχουν άζωτο για να αποφεύγονται οι πιθανές εκρήξεις από την υπερθέρμανση των φρένων.
3. Το ύψος της ουράς του 747 ανέρχεται στα 19.4 μέτρα και αντιστοιχεί σε μια εξαώροφη πολυκατοικία. Το πλέον εντυπωσιακό όμως στοιχείο του αεροσκάφους είναι το εξωτερικό περίβλημα, το οποίο έχει πάχος μόλις 5 χιλιοστά. Αν βρεθείτε μέσα σε ένα 747, καλό είναι να γνωρίζετε ότι σας χωρίζουν από τον αέρα μόνο 19 εκατοστά. Τόσο είναι το συνολικό πάχος του προστατευτικού τοιχώματος.
4. Ένα φτερό του 747 ζυγίζει 12.7 τόνους, 10 φορές περισσότερο από το συνολικό βάρος του πρώτου αεροπλάνου της Boeing, του 1916 Β&W. Η επιφάνεια του φτερού καλύπτει έκταση 525 τετραγωνικών μέτρων και πάνω του μπορούν να παρκάρουν 45 αυτοκίνητα! Ή αν το προτιμάτε διαφορετικά, πάνω σε κάθε φτερό του 747 χωρούν άνετα 4 βομβαρδιστικά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
5. Ένα ακόμα εντυπωσιακό στοιχείο των φτερών του 747: τα άκρα τους αντέχουν να λυγίσουν ως 8.5 μέτρα πριν σπάσουν. Τα μεταλλικά φύλλα στο τελείωμα των φτερών έχουν πάχος μόνο 2 χιλιοστά και είναι κατασκευασμένα από προηγμένης τεχνολογίας ανθεκτικό αλουμίνιο.
6. Ο στόλος των 747 που πετούν στα 40 χρόνια της ύπαρξης του αεροσκάφους, έχει διανύσει συνολικά 32 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα, απόσταση που αντιστοιχεί σε 42.000 ταξίδια στη Σελήνη πήγαινε έλα ή 200 φορές την απόσταση Γης – Ήλιου. Στα δρομολόγια που έχουν γίνει μέχρι σήμερα με τα 747, έχουν διακινηθεί 2.2 δις επιβάτες, δηλαδή το 35% περίπου του παγκόσμιου πληθυσμού.
7. Η πτητική ικανότητα ενός 747 φτάνει σήμερα τα 13.515 χιλιόμετρα, 3.700 περισσότερα από αυτήν του πρώτου 747. Ένα «Τζάμπο Τζετ» απογειώνεται με ταχύτητα 290 χλμ/ω, πετάει με 910 χλμ/ω και προσγειώνεται με 260 χλμ/ω. Για μια συνηθισμένη υπερατλαντική πτήση, στο 747 φορτώνονται 5.5 τόνοι φαγητού και 50.000 αντικείμενα για το σέρβις των επιβατών.
8. Η ώθηση που δίνει η κάθε μία από τις τέσσερις μηχανές, έχει αυξηθεί από τα 19.730 κιλά του αρχικού 747 στα 27.490 κιλά των σημερινών μοντέλων. Η διάμετρος της μηχανής είναι 2.6 μέτρα, ενώ ο θόρυβος που παράγει σε πλήρη λειτουργία έχει μειωθεί στο 50%, σε σχέση πάντοτε με το πρώτο 747. Μία μόνο από τις μηχανές του Τζάμπο μπορεί να παράγει περισσότερη ισχύ από αυτήν που παράγουν μαζί και οι 4 μηχανές ενός Boeing 707.
9. Για να δημιουργηθεί το πρώτο 747 χρειάστηκαν 75.000 σχέδια από τους μηχανικούς της Boeing. Το πρωτότυπο 747 συμπλήρωσε περισσότερες από 15.000 ώρες δοκιμών μέσα στο αεροδυναμικό τούνελ. Το αρχικό δοκιμαστικό πρόγραμμα πτήσεων του 747, το οποίο οδήγησε στην έκδοση πτητικού πιστοποιητικού τον Δεκέμβριο του 1969, χρησιμοποίησε 5 αεροσκάφη, τα οποία υποβλήθηκαν σε τεστ συνολικής διάρκειας 1.500 ωρών μέσα σε 10 μήνες.
10. Το 747-400 έχει δυνατότητα αποθήκευσης για 215.745 λίτρα καύσιμων, με τα οποία μπορεί να πραγματοποιεί πολύ μακρινά ταξίδια, όπως π.χ. από το Λος Άντζελες στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας. Η μέση κατανάλωση ανέρχεται στα 15 λίτρα ανά μίλι. Η «ρεζέρβα» του 747 βρίσκεται στην ουρά του αεροσκάφους, όπου υπάρχει χώρος για 12.500 λίτρα, τα οποία προσφέρουν γύρω στα 650 χιλιόμετρα έξτρα πτήσης. Με τα καύσιμα ενός 747, ένα μικρό Cessna 150 θα μπορούσε να πετάει για 1.4 εκατομμύρια μίλια, ενώ ένα απλό αυτοκίνητο θα μπορούσε να κάνει 75 φορές το γύρο της Γης.
11. Με εσωτερικό εμβαδόν 876 κυβικών μέτρων, το Boeing 747 διαθέτει έναν τεράστιο εσωτερικό χώρο – μέχρι την εμφάνιση του Airbus A380 τον μεγαλύτερο από κάθε άλλο αεροσκάφος – που αντιστοιχεί σε 3.5 σπίτια μεγέθους 135 τετραγωνικών μέτρων το καθένα. Η καμπίνα είναι έξυπνα σχεδιασμένη, ώστε η κάθε αεροπορική εταιρία να μπορεί να τοποθετεί τα καθίσματα σύμφωνα με τις ανάγκες της. Η πρώτη πτήση των αδερφών Ράιτ – μήκους 45 μέτρων – θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί άνετα μέσα στο εσωτερικό του 747.
12. Στο αρχικό 747 υπήρχαν μέσα στην αίθουσα διακυβέρνησης συνολικά 971 φωτάκια, κουμπάκια και διακόπτες. Στο σημερινό 747-400 ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί στα 365, κυρίως λόγω της συγκέντρωσης αρκετών λειτουργιών σε ψηφιακούς πίνακες.
13. Για να βαφτεί εξωτερικά ένα 747 χρειάζονται 270 κιλά μπογιάς, αρκετά για να βάψουν το εσωτερικό 4 μεγάλων σπιτιών. Τα μοναδικά μέρη που δεν βάφονται, είναι τα παράθυρα και το μικρό μετεωρολογικό δορυφορικό πιάτο που είναι τοποθετημένο στη μύτη του αεροσκάφους.
14. Τα 747 συνήθως μεταφέρουν από 350 – 400 επιβάτες. Το απόλυτο ρεκόρ όμως κατέχει μια πτήση της Qantas από το 1974 όταν, μετά από έναν καταστροφικό ανεμοστρόβιλο στην πόλη Darwin της Αυστραλίας, μετέφερε 674 επιβάτες μακριά από την επικίνδυνη ζώνη. Κάθε χρόνο όλα τα 747 μαζί μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες από τον πληθυσμό της Γερμανίας.
15. Το πρώτο 747 που πέταξε το 1969 έφερε πραγματική επανάσταση στην αεροπλοΐα, αφού ήταν διπλάσιο σε μέγεθος από οποιοδήποτε άλλο εμπορικό αεροσκάφος, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να μεταφέρει τρεις φορές περισσότερους επιβάτες. Το όνομά του ήταν «City of Everett» και το πήρε προς τιμή της πόλης στην οποία κατασκευάστηκε. Σήμερα εκτίθεται στο «Museum of Flight», στο Σιάτλ των ΗΠΑ.
16. Η «Pan Am» ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρεία που παράγγειλε 747 στην Boeing (23 τον αριθμό), καθώς και η πρώτη που πέταξε το 747 με επιβάτες στις 22 Ιανουαρίου του 1970 από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο. 26 αεροπορικές εταιρείες βρέθηκαν στην αρχική λίστα παραγγελιών του 747 το 1970, ενώ μέχρι το τέλος του 2008 η Boeing είχε κατασκευάσει και παραδώσει 1409 Τζάμπο Τζετ όλων των χρήσεων σε 121 εταιρείες των 5 ηπείρων.
17. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ χρησιμοποιεί το 747 ως επίσημο προεδρικό σκάφος από το 1990. Η παραγγελία στη Boeing έγινε επί προεδρίας Ρέιγκαν και το πρώτο ανάλογα διαμορφωμένο 747 παραδόθηκε στην αμερικανική κυβέρνηση το 1990, επί προεδρίας Μπους του πρεσβύτερου. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος παίρνει την ονομασία «Air Force 1», μόνο όταν σε αυτό επιβαίνει ο Πρόεδρος των ΗΠΑ. Το 2010 το 747-400 θα αντικατασταθεί από το καινούργιο Σούπερ Τζάμπο 747-8.
18. Η NASA χρησιμοποιεί από το 1978 δυο ειδικά διαμορφωμένα Boeing 747 για να μεταφέρει διαστημικά οχήματα από τους χώρους κατασκευής και συντήρησής τους στο διαστημικό κέντρο JFK της Φλόριντα. Στη διάρκεια των χρόνων η NASA τροποποίησε ένα από τα «Shuttle Carrier Aircraft» – όπως είναι η επίσημη ονομασία των 747 της – και πλέον τα διαστημικά οχήματα μπορούν να τίθενται σε τροχιά απευθείας από το Boeing.
19. Tον Ιούνιο του 1973 η «Olympic Airways» αγόρασε τα πρώτα Boeing 747-200 του στόλου της. Το πρώτο από αυτά, ο «Ολύμπιος Ζεύς», πραγματοποίησε το παρθενικό δρομολόγιο για τη Νέα Υόρκη. Το δεύτερο, με το όνομα «Ολύμπιος Αετός», προσγειώθηκε στην Αθήνα το Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου και τον Απρίλιο του 1974 εκτέλεσε δρομολόγιο στο Σίδνεϋ με ενδιάμεση στάση τη Σιγκαπούρη. Σήμερα και τα έξι 747 της εταιρείας έχουν αποσυρθεί.
20. Ο αρχικός σχεδιασμός του 747 παρουσίασε τον υπερυψωμένο θάλαμο διακυβέρνησης, ο οποίος ήταν μεν τοποθετημένος μέσα στον μπροστινό κώνο, αλλά στο πίσω μέρος δημιουργούσε τη θρυλική πλέον καμπύλη, σήμα κατατεθέν όλων των 747, αλλά και βασικότερος λόγος που το Τζάμπο Τζετ είναι σήμερα το πιο αναγνωρίσιμο αεροσκάφος στον κόσμο.
21. Τα 747 συνεχίζονται να κατασκευάζονται στην πόλη Έβερετ, βόρεια του Σιάτλ και δίπλα στα σύνορα με τον Καναδά. Η Boeing, για να μπορέσει να δημιουργήσει καινούργιες εγκαταστάσεις αρκετά μεγάλες για να χωράει το 747, έψαξε σε όλες τις ΗΠΑ και τελικά αγόρασε το 1966 την έκταση στο Έβερετ. Οι εγκαταστάσεις μέχρι σήμερα έχουν εξαπλωθεί σε ένα χώρο που καλύπτει 316 εκτάρια. Το κλειστό υπόστεγο, μέσα στο οποίο συναρμολογούνται τα 747, είναι το μεγαλύτερο σε εμβαδόν στον κόσμο.
22. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2008, τα 747 είχαν 122 δυστυχήματα με συνολικά 2.850 ανθρώπινες απώλειες. Στη διάρκεια των 40 χρόνων της λειτουργίας των 747, συνέβησαν 35 αεροπειρατείες με 882 θύματα. Ανάμεσα σε όλα αυτά τα γεγονότα, δυο είναι εκείνα που δεσπόζουν: η καταστροφή στην Τενερίφη και η τραγωδία στο Λόκερμπι. Στις 27 Μαρτίου του 1977, δυο 747 – το ένα της KLM και το άλλο της PAN AM – συγκρούστηκαν σφοδρά πάνω στον αεροδιάδρομο του αεροδρομίου «Los Rodeos» στην Τενερίφη, με αποτέλεσμα τον θάνατο 583 ανθρώπων. Αυτό είναι μέχρι σήμερα το πιο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της αεροπλοΐας. Έντεκα χρόνια αργότερα, στις 21 Δεκεμβρίου του 1988, ένα 747 της PAN AM εξερράγη στον αέρα και κατέπεσε πάνω στην πόλη Λόκερμπι της Σκωτίας με συνολικά 270 νεκρούς. Στη συνέχεια οι ΗΠΑ κατηγόρησαν δυο Λίβυους τρομοκράτες, καθώς και τον Καντάφι για απρόκλητη επίθεση. Μέχρι σήμερα η υπόθεση δεν έχει τελεσιδικήσει.
23. Τα 747 έχουν «πρωταγωνιστήσει» σε αρκετές ταινίες του κινηματογράφου. Μερικές από τις πιο γνωστές είναι το «Die Hard 2» με τον Μπρους Γουίλις (1990), το «Airport ’77» με τον Τζακ Λέμον (1977), το «Air Force One» με τον Χάρισον Φορντ (1997), το «Turbulence 2» με τον Τομ Μπέρεντζερ (1999) και το «Airport 1975» με τον Τσάρλτον Χέστον (1974).
24. Το 747 έχασε πολλά ρεκόρ από τη στιγμή που έκανε την εμφάνισή του το Airbus A-380 στα τέλη του 2007. Το γεγονός μάλιστα ότι το καινούργιο αεροσκάφος της Airbus πήρε το παρατσούκλι «Super Jumbo», πείσμωσε την Boeing και τους σχεδιαστές της, οι οποίοι ετοιμάζουν την απάντησή τους με το δικό τους Σούπερ 747, το 747-8. Πρόκειται για το βαρύτερο αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ και αναμένεται να είναι έτοιμο στο πρώτο τρίμηνο του 2010.
Πηγές: boeing.com, airsafe.com, flightglobal.com, men24.gr, aviationexplorer.com, planespotters.net, aerospace-technology.com, flickr.com, wikipedia.com
No response to “Boeing 747 – Jumbo Jet”
Leave a Reply